07 maj, 2018

Deset vrhov v okolici Ljubljane – Mali Lipoglav (čez Pugled)

Na pustno nedeljo je prišel na vrsto Mali Lipoglav, ki ga je izmed desetih vrhov v okolici Ljubljane izbrala Ajda. Ampak to je vas, ne hrib, in ko sem premišljevala, kako naj izpeljeva tokratno »hribolazenje«, sem se spomnila na krožno pot pod Pugledom – to bi bilo vsaj pohodništvo. Toda pri Društvu podeželja Lipoglav so mi rekli, da mi je ne priporočajo, ker da so ob njej sicer smerne tablice, označena pa (še) ni, zato je najverjetneje ne bomo našli. Torej je le za domačine. Tako sva si pač »izmislila« pot iz Podlipoglava čez Pugled na Mali Lipoglav. Iz Podlipoglava sva na Pugled nekoč že šla, prav tako z druge strani, iz Hrastja.

Ljubljansko obvoznico smo zapustili pri izvozu Sostro in se skozi Sadinjo vas odpeljali v Podlipoglav. Parkirali smo pred še ne dograjeno hišo, upajoč, da ne bomo nikomur v napotje. Ajda je izjavila, da se ji ne da hoditi, in se je tako dolgo zvirala okrog gradbene ograje, da jo je celo nekoliko poškodovala. Končno smo se premaknili. Šli smo dalje po cesti mimo gostilne Pri Poldetu in ko smo stopali skozi vas, so psi divje lajali. Ker ni bilo pločnika, smo morali ves čas paziti, da nas ne bi zbil kak avto. Ustavili smo se pri hiši, v kateri je spominska zbirka iz leta 1959. Na pročelju je pritrjenih sedem plošč, ki spominjajo na pomembne dogodke iz NOB v Podlipoglavu in okolici, ter tri v spomin na padle in druge žrtve boja za svobodo, relief arhitekta Marka Šlajmerja in kiparja Frančiška Smerduja nad vhodom pa prikazuje partizane in aktiviste. Pred Spominsko hišo je cestni razcep s smerokazi naravnost Šentpavel, Brezje in Repče ter levo Lipoglav.

Odpravili smo se naravnost proti mostu čez potok Reko na koncu vasi. Na drugi strani je smerokaz Šentpavel kazal desno, leva smer pa ni bila označena. S tiste strani se je nekdo spuščal od gozda proti cesti in počakali smo, da bi se pozanimali, kam naprej. Dočakali smo gospo, ki nas je usmerila levo s ceste na kolovoz. Vzpenjali smo se mimo stavbe levo pod njim, počitniške hiše na desni in stanovanjske hiše na robu gozda. Za slednjo je stala plezalna stenica. Tam, kakih 15 minut od izhodišča, smo vstopili v gozd, kjer so se pojavile markacije, čeprav pot med Podlipoglavom in Pugledom po zemljevidu ni označena.

Ajda se je začela igrati pridobivanje življenj: z vsakim korakom, ko je z obema nogama stopila v sneg, je pridobila eno življenje, kadar pa ni stopila v sneg, je življenje izgubila. »Če vsaj z eno nogo hodiš po snegu,« mi je razložila, »pa ni minus življenje.« Tako je pozabila, da se ji ne da hoditi, in je skušala doseči svoj dotedanji rekord 550 življenj, zato smo hodili strašno počasi. Potem ko smo prečkali potoček, ob katerem je bil na količek poveznjen kozarec, je steza postala strmejša. Vesna ni prav nič upoštevala, da ji na zasneženem pobočju lahko zdrsne, in je hodila popolnoma nerazsodno, zato je bila več na zadnjici kot na nogah. Potem ko smo jo zaposlili kot vodjo kolone, se je stanje nekoliko izboljšalo. Ajda je štela in štela, dokler ni zmagoslavno razglasila, da je s 1100 življenji dosegla dvojni rekord.

Po 40 minutah hoje po gozdu smo prispeli do kovinske table, pritrjene na železni traverzi na betonskem podstavku, na kateri je pisalo Stražarsko mesto št.1 ki je varovalo dohod iz smeri Podlipoglava. Nekdo je dorisal puščico naprej in markacijo. Prišli smo na območje, kjer sta taborila 2. štajerski bataljon in II. grupa odredov. Od spomenika smo se še nekoliko povzpeli, nato je sledila dolga prečnica v desno in v petih minutah smo dosegli sedlo – uravnavo, na katere levi strani je bil manjši vršič, na desni pa glavni vrh. Sama sem se povzpela na vršič, ker sem bila radovedna, kaj je zgoraj; tam se je »pot« zravnala in pred mano se je potegnil greben, a po njem ni bilo gazi.

Na sedlo sem se vrnila, ravno ko je v dolini zazvonilo poldne. Zavili smo desno in brž prišli na razcep gazi (ne vem, ali tudi poti); levi krak se je povzpel strmo naravnost navzgor, drugi pa zavil položno desno. Sledili smo slednjemu. Kmalu zatem nas je puščica usmerila levo v hrib, gaz pa je tekla tudi desno okrog njega. Čez 10 minut smo stopili na vrh Pugleda (615 m). Pri skalni piramidi, posvečeni štirim padlim borcem 2. štajerskega bataljona, se nam je pridružilo še več planincev, med njimi večja skupina starejših. Ker je na vrhu nastala prevelika gneča, smo se kar poslovili.

Odšli smo v smer, iz katere je prišla skupina. Tja je kazala smerna tablica s puščico in napisom Magdalenska gora, nad njim pa je pisalo še nekaj, od česar je ostala le beseda pot, drugo se je zdelo namerno zbrisano. Dekletoma sva zapela Tam na Pugled gori. V nasprotju s pričakovanji je bila ta znana partizanska pesem deležna njunega velikega zanimanja, posebno Ajda je kar naprej prosila, naj jo zapojeva še enkrat. Ni bilo dolgo, ko jo je znala zapeti sama. Kmalu se je začela vračati tudi skupina in nas dohitela. Na razcepu gazi čez slabih 10 minut smo nadaljevali po levem kraku (drugi so prišli gor po desnem) gledat, ali je na vršiču pred nami še en spomenik (nisva se mogla spomniti, kje sva ga videla prejšnjikrat). Izkazalo se je, da je ta manj zgaženi krak markiran. Na vrhu ni bilo ničesar, markacije pa so odšle levo, kamor ni bilo nobene gazi. Spustili smo se naravnost in se združili z gazmi na desni. Tam so bile prav tako markacije. Opazili smo tudi napis II. G O za Pot II. grupe odredov. Vnukinji sta hoteli slišati še druge partizanske pesmi in tako sva jima zapela vsak svojo najljubšo: Jani Bilečanko, jaz Jutri gremo v napad. Potem pa vedno znova Tam na Pugled gori ...

Čez 25 minut smo mimo bele puščice naprej, markacije in modre črte (za »dvonamensko« pot?) prikoračili do oddajnika, ki se je skrival med drevjem na levi. Zavili smo levo na makadamsko cesto, ob kateri je stala zelena tablica Krožne pohodne poti pod Pugledom. Med hišami Velikega Lipoglava smo stopili na asfalt. Pridružil se nam je prijazen psiček in njegov gospodar nam je svetoval, naj gremo v Mali Lipoglav naokrog po cesti, ker čez travnike ni zgaženo. Tako smo na križišču zavili levo mimo kapelice in skoraj 20 minut hodili do naslednjega Lipoglava, ki je kljub pridevniku Mali po številu prebivalcev večji od Velikega. Pozornost nam je pritegnil popisan kamen ob cesti, ki je bil od daleč videti kot kak zgodovinski spomenik, pa se je izkazalo, da samo priča o napeljavi vodovoda po okoliških vaseh v letih 1979‒1982. Nič »samo«! Kar je danes za večino izmed nas samoumevno, je bilo tedaj pomembna pridobitev, vredna spomina.

Po 10-minutnem sprehodu skozi vas smo prispeli na cilj tokratne etape našega »projekta«, v gostilno Pr' Jakopc (nikoli ne bom razumela, zakaj je v mnogih takih primerih opuščaj samo za Pr, kjer manjka i, in ne tudi za Jakopc, kjer očitno tudi manjka zadnja črka: u), kjer nas je čakal žig. Že prej sem se po telefonu pozanimala, ali lahko pri njih kosimo, pa sem izvedela, da se je treba napovedati. Ker se nam ni niti sanjalo, kdaj bomo prišli do tja, tega seveda nismo storili. Gostilna je bila polna. Izkazalo se je, da lahko dobimo le še juho, pa še na tisto smo čakali celo večnost, tako da smo hoteli že oditi. No, nazadnje smo jo le dobili skupaj z opravičilom, da jim je zmanjkalo plina, a tega niso opazili, zato so nam zaračunali samo pijačo, juhe pa ne. Kljub zamudi nam je teknila in Ajda je je pojedla kar dva krožnika.

Od Jakopca smo se odpravili po Grosupeljski poti mimo župnijske cerkve sv. Nikolaja in župnišča ter se pri debelem drevesu s prometnim ogledalom, kjer smo opazili gaz, spustili desno s ceste na kolovoz. Odločili smo se poskusiti srečo čez travnike. Na razcepu slabih 10 minut od Jakopca smo krenili po desnem kraku in še čez slabih 10 minut že doživeli dobrodošlico v Velikem Lipoglavu. Tamkajšnji psi so pa res prijazni.

Nazaj grede smo srečali še veliko ljudi, med njimi kolesarja, ki je kolo bolj ko ne nosil, saj se v tolikšnem snegu ni mogel peljati. V zadregi je pojasnil, da se trudi za kondicijo. Od Velikega Lipoglava do Pugleda smo prišli prej kot v pol ure. Od sedla 10 minut pod njim se nismo več držali poti vzpona, ker nam je eden izmed planincev, s katerimi smo se srečali na Pugledu, opisal manj strmo pot v dolino. Sedlo smo zapustili bolj desno, na razcepu čez pet minut pa nadaljevali naravnost (ne levo) navzdol. Spuščali smo se po nekakšnem jarku. Markacij ni bilo, bile pa so majhne kamnite piramide, prva na razcepu čez dobrih pet minut. Prekrival jo je primrznjen sneg, zato je nismo mogli očistiti, da bi videli, ali je na njej kako znamenje. Odločili smo za smer levo (ne naravnost) navzdol. Tam ni bilo človeških stopinj, le živalske sledi v plitvem žlebu. Pripeljal nas je do prečne poti in nadaljevali smo desno po njej. Na tej so bile spet stopinje. Na naslednjem razcepu gazi sta bili možnosti naravnost naprej in desno navzdol; odločili smo se za drugo, po nekakšnem jarku. Približali smo se razmetani grapi, po kateri je tekla voda, a smo ostali v gazi desno nad njo. Po dobrih 15 minutah smo na še enem razcepu s piramido sledili stopinjam po desnem kraku. Čez pet minut smo od naslednje piramide skozi drevje na levi zagledali stanovanjsko hišo, pri kateri smo zjutraj vstopili v gozd. Tako smo se srečno vrnili v Podlipoglav.

Ker je bila za tako pridne hodce juha premalo, smo se ustavili v piceriji in naročili veliko družinsko pico. Vesna je pojedla tri kose in pol, Ajda pa kar pet in se tako pohvalila že s tretjim rekordom ta dan (poleg 1100 življenj in dveh krožnikov juhe). Siti smo posedli v avto in na poti domov vsi štirje prepevali Tam na Pugled gori.