Ko
sva konec avgusta po potepanju po Jelovici sklenila, da se tja še vrneva, si
nisva mislila, da se bo to zgodilo že naslednji teden (včasih take sklepe
uresničiva šele čez več let). V petek sem poklicala na Goško ravan, ali bo v nedeljo,
1. septembra, planinski dom odprt in ali bodo kuhali (na spletu sem sicer našla
podatek, da je odprt 365 dni v letu, ampak s takimi objavami imava že slabe
izkušnje; trenutno razglašajo, da je trajno in obenem začasno zaprt!), pa so mi
povedali, da bodo čez dva tedna zaprli, zato ne nabavljajo več hrane, tako da
bova lahko dobila le joto in kranjsko klobaso.
Gorenjsko avtocesto sva zapustila pri izvozu za
Radovljico in zapeljala v smer Kropa. Skozi del Radovljice in po mostu čez Savo
sva se pripeljala na Lancovo. Z glavne ceste sva zavila desno v Spodnjo Lipnico.
Peljala sva se mimo table za vodno učno pot Grabnarico ter kažipotov Razpok 1h (to je rovt na
Jelovici) in malo naprej k izviru Lipnice. Od konca naselja je bila cesta makadamska in
se je v gozdu spremenila v gozdno. Pred križiščem z zabojnikom za smeti, veliko
smerno tablo Lovska koča Talež (desno)
in kažipotom Vodiška pl. (levo) je
bil ob levi strani ceste prostor za kake tri avtomobile in tam sva parkirala (4,4
km od Spodnje Lipnice). Nenadoma se je začel hud promet v obe smeri in večina
voznikov naju je gledala nekam čudno – najbrž zato, ker sva se ustavila, čeprav
se da peljati še naprej. Ampak midva sva prišla hodit.
Odpravila sva se po levi gozdni cesti. Z nje se je takoj odcepil blaten kolovoz desno proti skupini počitniških hišic. Ko sva šla mimo gozdarskega delovišča, na katerem je stal velik traktor, pod cesto pa je hrumela žaga, se je zaslišalo pokanje lesa in vršanje vej. To je v takih primerih sicer precej običajno, kljub temu pa nisva pričakovala, kar se je zgodilo naslednji trenutek: zadnja in najvišja izmed treh naglo zaporedoma podrtih smrek je z vrhom krošnje oplazila cesto čisto blizu naju in naju pošteno prestrašila. Pri delu sva videla enega samega gozdarja – kdo bi mu pomagal, če bi se mu kaj zgodilo? Ob cesti so ležali kupi hlodov, tudi zelo starih, že čisto sivih, da gotovo niso bili več veliko vredni. Takih prizorov je v naših gozdovih preveč. Odtočni kanali na široki gozdni cesti so bili polni blata in peska. Po gozdu so ležale skale in tudi cesta je bila ponekod skalnata. Vztrajno se je vzpenjala in se obračala levo okrog Kodrastega vrha. Promet je bil nenavadno živahen; poleg številnih avtomobilov se je tu in tam pripeljal mimo kak kolesar. Ob nedeljah zjutraj še v Ljubljani na Dunajski cesti ni toliko prometa.
Po četrt ure je nastal zastoj: več avtomobilov je
obtičalo, ker so jim gozdarji in njihova vozila zaprli pot. Zdaj sva bila kot
pešca seveda na boljšem. Takoj za deloviščem sva desno pod potjo zagledala majčkeno
brunarico, ki še ni bila čisto gotova. Odrezki so pričali, da je pri njej pred
kratkim nekdo trebil jurčke, zato nisva bila presenečena, ko sva nedaleč od
hiške srečala gobarja. Cesta, ki se je dotlej le rahlo vzpenjala, je postala
strmejša. Slabih 10
minut od male brunarice je bilo videti, da je Kodrastega vrha konec; tam se je na
cesto spustila stezica in je bilo prostora za nekaj avtov. Travnik na desni sva
prepoznala kot Španov rovt. Povzpela sva se k hišici na vrhu in se po drugi
strani vračala proti cesti. Desno spodaj je tičala nova brunarica, levo, že ob
cesti, pa stara s hišnima številkama Spodnja Lipnica 100 in Kodrašc 1 (to je
drugo ime za Kodrasti vrh).
V desnem ovinku sta levo na zelo slabo gozdno cesto
kazala kažipot Suhrna (na
mojih zemljevidih in v vodnikih je ni, na spletu pa sem našla zapise o poti na
razgledno Suharno in o kresovanju na njej) in markacijo – gojzar. V istem
ovinku so se od ceste odcepili še trije kolovozi. Na tistega levo je kazal
kažipot Vodice, za drugega, Goška ravan, pa nisva bila čisto gotova,
ali tudi kaže tja ali naravnost naprej. Za vsak primer sva ostala na cesti, saj
se nama je zdelo zelo verjetno, da pelje na planino. Mimo hiške s peskom za posipanje
sva prikorakala na razcep gozdnih cest. Kažipoti so usmerjali levo Goška ravan in Partizanski
dom Vodice 8 Km ter desno Ribenska
planina 3 KM (nekdo je pripisal manjkajoči e). Nadaljevala sva po desni, spodnji cesti, vsi avtomobili pa so
zavijali levo. Splašila sva mladi srnici. S strme poseke na levi je lepo dišalo
po smrekovini in smoli. Sledila je še ena poseka. Vse je bilo grdo razrito.
Gozd se je zgostil, le na desni se je vlekel velik travnat jezik s hiško Talež
33 in nekakšno drvarnico Ribno 246 na vrhu. Kasneje sva izvedela, da se imenuje
Lemovce. Od tam je bila cesta blatna, kar mehka.
Dobrih 20 minut od Španovega rovta sva prispela k
Žnidarjevi bajti (952 m). V boljših časih je bila najbrž kar imenitna, zdaj pa ima
udrto streho, gank je že odpadel, v
notranjosti pa je še nekaj razmetanih kosov opreme. Žnidarjeva planina se je
očitno že zarasla. Na tamkajšnjem cestnem razcepu se pride levo na Ribensko planino (v tisto smer brani znak
za prepoved vožnje, razen za kolesarje, lastnike zemljišč, gospodarjenje z
gozdom in intervencije), midva pa sva odšla najprej po desni cesti in čez kakih
200 m na skali desno pod njo zagledala spominsko ploščo, postavljeno
leta 1961: Padel za svobodo / Novak Alojzij / * 17. 8. 1920 (sprva vklesano 1943,
čez to pa pravilno 1920 in pobarvano) Dobrava – Podnart (vklesano Podnard,
a popravljeno z barvo) / † 30. 7. 1943
/ Slava mu! Bil je borec Kranjskega bataljona. Poleg je stala lesena klopca. To
območje se imenuje Papež.
Od plošče se je v levo spustil klavrn kolovoz; vodil naj bi na Čmarjevo planino, ki je zadnjič nisva našla. Ko je zavil desno, se je v ovinku levo odcepil drug. Po tem sva v 5 minutah prišla do hiše z verando Talež 38. Stavba z zalogo drv in zbiralnikom za deževnico je bila v dobrem stanju, dimnik sploh nov, vtičnica pa naju je presenetila, saj na takem kraju nisva pričakovala elektrike. To naj bi bila Čmarjeva planina, a od nje ni ostalo nič ‒ zarasel jo je gozd.
Od plošče se je v levo spustil klavrn kolovoz; vodil naj bi na Čmarjevo planino, ki je zadnjič nisva našla. Ko je zavil desno, se je v ovinku levo odcepil drug. Po tem sva v 5 minutah prišla do hiše z verando Talež 38. Stavba z zalogo drv in zbiralnikom za deževnico je bila v dobrem stanju, dimnik sploh nov, vtičnica pa naju je presenetila, saj na takem kraju nisva pričakovala elektrike. To naj bi bila Čmarjeva planina, a od nje ni ostalo nič ‒ zarasel jo je gozd.
Vrnila sva se na ovinek in se napotila po
prvotnem kolovozu, torej na razcepu dol grede desno. Srečala sva starejši par;
nabirala sta lisičke. Kolovoz se je spremenil v jarek, ki naju je prej kot v 5
minutah odložil pri koritu z vodo. Bilo je čisto tako, kakor nama je prejšnjikrat
opisal možak pri veliki brunarici na Taležu: če bi bila tedaj
vztrajala v zastavljeni smeri, bi bila prišla do tega korita, ki je
najverjetneje tudi ostanek Čmarjeve planine. Obrnila sva. Ko sva nad spomenikom
prišla nazaj na cesto, bi bila lahko zavila tudi desno po njej in bi naju bila prav
tako pripeljala na Ribensko planino, a zelo daleč naokrog, zato sva se raje vrnila
k Žnidarju.
Najin naslednji
cilj je bila Ribenska planina. Ob gozdni cesti sva naletela na drug gobarski
par, ki je nabrano pospravljal v avto. Izvedela nisva nič uporabnega, le osebne
rekorde gobarja – koliko jurčkov je največ nabral v enem dnevu in koliko v enem
letu (po moje preveč). Cesta se je vzpenjala in spuščala, včasih sva
hodila tudi po ravnem. Ko sva stopila iz gozda, sva zagledala Ribensko planino.
Cesta jo je obšla po zgornjem robu, nato sva se spustila levo po kolovozu. Ob
ograji so se senčile koze. Kraj poti je cvetelo veliko svečnikov. Po robu gozda
okrog travnikov je stalo nekaj prež. Od Žnidarja do planšarskega doma iz leta
1941 sva hodila 25 minut. Planina (925 m; domačini ji
rečejo tudi Zgoška) je zelo obsežna. Za mizo pred domom
je sedelo precej gostov in zelo glasni so bili. Stregla jim je gospa z zelenimi
lasmi. Nekoliko nenavaden prizor so bile ležalne mreže pod napuščem in v eni je
počival kolesar.
Planšarijo sva
zapustila mimo korita z vodo. Na najbolj oddaljenem delu planine so se pasli
konji in krave. Kmalu zatem sva zavila levo v gozd, si odprla »vrata« v
električnem pastirju in jih skrbno zaprla za seboj, kakor so nama naročili pri
planšariji. Široka gozdna steza se je vztrajno vzpenjala. Na deblu neke smreke
sta rdeči črka G. in puščica naprej
najbrž napovedovali Goško ravan. Sicer markacij ni bilo, »nadomeščali« pa so
jih pari rdečih puščic (vedno ena naprej, ena nazaj). Po 20 minutah sva pri
lesenem kažipotu nazaj Ribenska pl. prečkala
gozdno cesto, ki se je po nekaj korakih v desno priključila drugi. Njuno stičišče je na zemljevidu označeno kot Razpotje.
Onstran ceste, ki sva
jo prečkala, naju je čakal še en kažipot: Goška
ravan (naprej v gozd). Gozdna steza se je rahlo spuščala in ob njej je bilo
še več puščic in oznak G. Po strmejšem
spustu sva pristala na prečnem kolovozu, zavila levo po njem in pokazala se je Goška
ravan. Spet je bilo treba izključiti električnega pastirja. Za še enimi takimi
»vrati« sva bila že skoraj pri planinskem domu, vendar so se grozeče zbirali
oblaki, zato sva najprej zavila desno proti Ukanovčevi dolini. Za še eno ograjo
sva se spustila mimo nekaj lesenjač in pod nama je sredi doline samevala
ograjena lesena hiška s pločevinasto streho. Nadaljevala sva po robu gozda, v katerem
se je skrivala počitniška hišica, upajoč, da bo to bližnjica do Ažmanovega
rovta, od koder bi šla lahko po cesti nazaj proti planinskemu domu. Da tod hodijo, so (žal)
pričale smeti.
Kakih 20 minut od Razpotja sva res stopila iz gozda na Ažmanov rovt, kjer so se pasle krave, na zgornjem robu pa so stale hiše. Pod njimi sva prestopila električnega pastirja in splezala čez ograjo na makadamsko cesto. Spustila sva se levo skozi pravcato počitniško naselje ter mimo kozolčka z napisom Ažmanova planina in smernimi tablicami, ki so vse kazale nazaj gor, od koder sva prišla. Srečevala sva številne kolesarje. Nad cesto sva opazila hiško Lovske družine Jelovica. Ker je začelo deževati, sva pohitela, da ni bilo treba odpirati dežnikov. Po dobrih 10 minutah sva pritekla h kozolčku z napisom Dobrodošli na planini Goška ravan 1001 m in planinskemu domu. Bil je zadnji čas, saj se je pošteno ulilo.
Planinski dom
Goška ravan (večinoma 933 m, na tabli pred domom 1001 m, v vodniku PZS pa le 925 m,
kar je sicer (tudi?) višina Ribenske planine) spada v Spodnjo
Lipnico. Poleg skodlaste stavbe stojita še odprta uta in nadstrešek. Pogleda
na Karavanke in bližnjo razgledno točko Suh(a)rna žal nisva bila deležna. Kljub slabi napovedi glede prehranjevanja so le še imeli nekaj
za pod zob in šest nas je kósilo na varnem pod napuščem, medtem ko je pol metra
od nas lilo, treskalo in je padala celo toča.
Ker je po debeli uri še vedno deževalo, sva se naveličala čakati; odprla sva dežnika in vzela pot pod noge. Po gozdni cesti navzdol je voda kar drla in pokazalo se je, kako škodi zasutost žlebov za odvodnjavanje. V slabih 10 minutah sva bila pri že znanih kažipotih in se poslej vračala po jutranji poti. Srečala sva mlajšega moškega brez dežnika ali vsaj kapuce, ki je šepal ob palici. Od daleč je bil videti kot kak begunec, a je govoril slovensko. Namenjen je bil na Vodiško planino, kjer da je »koča ali nekaj takega«. Prosil naju je za vodo in k sreči sva imela še eno polno plastenko. Promet kar ni pojenjal. Neki poltovornjak je tako pridivjal navzgor, da se je za las izognil trku z nasproti vozečim avtomobilom. Starejši par, ki je pripeljal za nama, nama je ponudil prevoz, a sva se zahvalila, saj nisva bila več daleč od avtomobila. Malo preden sva prišla do njega, sva zavila levo k počitniškim hišicam, kamor se je odcepil blatni kolovoz, ki sva ga opazila že zjutraj. Pri prvi hišici sva naletela na par, ki nama je razložil, da se ta kraj imenuje Zabajsovec (česa takega niti na spletu ni najti), da sta lastnika ene hiške Mehičanka in Teksačan, ena je prazna, ker je lastnik umrl, eno prodajajo. Pogosto sta tam in pozimi se sankata po cesti proti Taležu. Komaj sva se ločila od zgovornih in prijaznih sogovornikov, ki sta nama ponujala vse mogoče žganice.
Popolnoma trezna in ne preveč mokra sva 45 minut od Goške ravni sedla v avto, zadovoljna tudi zato, ker so novi gojzarji dobro prestali ognjeni (in vodeni!) krst.
Ker je po debeli uri še vedno deževalo, sva se naveličala čakati; odprla sva dežnika in vzela pot pod noge. Po gozdni cesti navzdol je voda kar drla in pokazalo se je, kako škodi zasutost žlebov za odvodnjavanje. V slabih 10 minutah sva bila pri že znanih kažipotih in se poslej vračala po jutranji poti. Srečala sva mlajšega moškega brez dežnika ali vsaj kapuce, ki je šepal ob palici. Od daleč je bil videti kot kak begunec, a je govoril slovensko. Namenjen je bil na Vodiško planino, kjer da je »koča ali nekaj takega«. Prosil naju je za vodo in k sreči sva imela še eno polno plastenko. Promet kar ni pojenjal. Neki poltovornjak je tako pridivjal navzgor, da se je za las izognil trku z nasproti vozečim avtomobilom. Starejši par, ki je pripeljal za nama, nama je ponudil prevoz, a sva se zahvalila, saj nisva bila več daleč od avtomobila. Malo preden sva prišla do njega, sva zavila levo k počitniškim hišicam, kamor se je odcepil blatni kolovoz, ki sva ga opazila že zjutraj. Pri prvi hišici sva naletela na par, ki nama je razložil, da se ta kraj imenuje Zabajsovec (česa takega niti na spletu ni najti), da sta lastnika ene hiške Mehičanka in Teksačan, ena je prazna, ker je lastnik umrl, eno prodajajo. Pogosto sta tam in pozimi se sankata po cesti proti Taležu. Komaj sva se ločila od zgovornih in prijaznih sogovornikov, ki sta nama ponujala vse mogoče žganice.
Popolnoma trezna in ne preveč mokra sva 45 minut od Goške ravni sedla v avto, zadovoljna tudi zato, ker so novi gojzarji dobro prestali ognjeni (in vodeni!) krst.
Ni komentarjev:
Objavite komentar