Konec
junija sva si za nekaj dni privoščila italijanske gore (ferato Gaetana
Falcipierija, Pot 52 predorov in gore na območju južnotirolske fronte, kjer so
se med prvo svetovno vojno bojevali številni Slovenci, s posebno zanimivostjo
La Dolina degli Sloveni), po vrnitvi pa sva nekoliko presenetljivo še kar
vztrajala čez mejo: odpravila sva
se v Avstrijo na Komníco (na nekaterih zemljevidih piše napačno
Kamnica)/Ferlacher Spitze. Avstrijci jo imenujejo tudi Kleiner Mittagskogel ali
Türkenkopf (prevoda Mala Kepa in Turška glava nista
na mestu, pravi Stanko Klinar), a zadnje ime v resnici pripada severnejši koti 1542 m, ki ima tudi
slovenski imeni Rjava peč in Bučovnik.
Da
bi se ognila karavanškemu predoru in avstrijski avtocesti, sva se odločila za
mejni prehod Ljubelj. Iz zadnjega krožišča pred Dravo sva zapeljala proti
Bistrici v Rožu/Feistritz im Rosental in za Podgorjem/Maria Elend zavila levo v
Podrožco/Rosenbach. Parkirala sva pri mali hidroelektrarni Kraftwerk Bärental (630 m). Izmed tamkajšnjih kažipotov sta
bila za naju zanimiva tista, ki sta kazala naprej po cesti: Bertahütte 3 h 603 (rdeča pika) in Mittagskogel/Kepa 5 h 603,680 (črna
pika).
Asfaltna cesta naju je vodila pod železnico in pod avtocesto tik pred karavanškim
predorom. Nekateri so parkirali še pred (odprto) zapornico, od katere je vožnja
prepovedana vsem vozilom. Asfaltirana cesta, razglašena za gozdno, je
izpostavljena padajočemu kamenju. Nekateri »projektili« so bili tolikšni, da
čelada ne bi nič pomagala. Zapadno kamenje in pesek očitno pospravljajo, saj so
bili ob cesti nagrmadeni celi kupi. Začela sva se vzpenjati. Pod nama je bučala
Gračenica/Gratschenitzengraben. Kmalu za vrhom vzpona se je asfalt končal. Spodaj
ob strugi sva videla klopce, ognjišče, vrv, na kateri je visela spalna vreča,
in nekaj ljudi pri zajtrku; morda so tam prespali. Na robu nad potokom je čemela
lesena lopa.
Struga in bregovi Gračenice so res slikovit svet, divji
in podrt. Na razcepu čez 20
minut je levi krak zavil čez potok, midva pa sva mimo zaprte zapornice, pri
kateri je bil znova prepovedan promet (morda za vztrajnejše), odkorakala v
desno, še vedno nad potokom. Poleg rdeče-belo-rdečih markacij so se pojavile rumene
puščice, nekoliko kasneje pa še 13 (na
zemljevidu Kompass 61 je ta odsek poti 603 res označen tudi s 13). Peščeno cestišče
je bilo na več krajih razdejano. Sonce je močno pripekalo ‒ pa taka gozdna cesta! Niti dreves ni bilo ob njej,
kaj šele
gozda, da bi dajal senco. Pritoki Gračenice so se kar vrstili. Ponekod so bile
pod cesto zakopane velike zarjavele cevi, najbrž za odvodnjavanje. Markacije so
bile redke, čeprav kdaj tudi obakraj ceste hkrati. Z višino se je povečala
»ponudba« rož, a na splošno jih je bilo malo: niže lučniki, više še kukavice in
grintovci.

Struga in bregovi Gračenice so res slikovit svet, divji



Nedaleč za Lepim studencem sva prečkala
Gračenico. Pri markaciji 603 sva vstopila v senčnat mešani gozd, porasel z
visoko travo. Po gozdu
je ležalo obilo skal in polomljenega drevja. V kakih 10 minutah sva se znašla v
strugi pritoka Gračenice. Tamkajšnja markacija je bila nekoliko dvoumna in ker
na nasprotnem bregu nisva
videla ne poti ne kakega znamenja, sva nadaljevala po
strugi navzgor. Dostikrat nisva vedela, ali bo tisto, na kar sva stopila,
zdržalo, saj nekatere gmote niso bile skale, ampak skalam podobne ilovnate kepe.
Struga je bila zaradi rdečih, zelenih, rumenih, sivih, rjavih odtenkov kamnin
in blata nadvse slikovita. Ko nama je postalo jasno, da sva zgrešila pot, sva
se previdno
oddričala nazaj k zadnji markaciji. Čeprav nama je naporno plezanje
po napačni grapi v obe smeri vzelo skoraj uro, je bilo zlasti zaradi pisanih
kamnin zanimivo in sva ga z veseljem vštela v »trening« za pohod okrog Civette,
na katerega sva se pripravljala. Tista markacija je v resnici kazala na drugi
breg, kjer sva vendarle odkrila še eno slabo in poleg nje bledo rumeno puščico.


Skozi ozek pas
gozda sva se vrnila h
Gračenici. Pot ob njej in po njej je bila dobro označena. Štetje prečkanj reke
in pritokov sem kmalu opustila. Kadar nisva bila v gozdu, sva lahko videla Kepo.
Ko sva slabih 20 minut od vrnitve na pravo pot spet vstopila vanj, sva naletela
na zeleno smerno tablico Bertahütte in Mittagskogel (oboje desno). Za tablico
se je steza razširila in čeprav je bila poraščena s travo, grmi in drevesci, so
bili na njej sledovi goseničarja. Prej kot v 5 minutah naju je
pripeljala na
gozdno cesto. Tam sta bili še dve zeleni smerni tablici, le da brez napisov;
ena je kazala levo, druga nazaj, od koder sva prišla. Z znakom za prepoved
kolesarjenja in zahtevo, da morajo biti psi na povodcih, si nama k sreči ni
bilo treba beliti glave, obvestilo, da hodiva po medvedjem območju, pa sva
vzela bolj resno in tu pa tam zapiskala na piščalko.


Zavila sva levo po cesti mimo skladovnic
hlodov, ki so očitno že (pre)dolgo čakali na odvoz. Dotlej nisem imela
posebnega veselja z rožami, ker jih skoraj ni bilo, a zmeraj se kaj najde, na
primer polž, ki binglja z vejice, na kateri si je omislil slinasto visečo
mrežo. Hlodi so se še kar grmadili, tudi sveže posekani – blagodejno
za nos, a
žalostno za oči. Nenadoma se je pojavila množica velecvetnih naprstecev pa tudi
nekaj močvirskih osatov in kukavic. Sonce je še vedno pripekalo in celo v gozdu
dostikrat nisva bila deležna sence, saj so se vrstile obsežne poseke. Čez 20
minut je pri leseni hiški, sestavljeni iz shrambe za krmo in krmilnice, najina
cesta zavila ostro levo. Vijugala je po gozdu in nama včasih
privoščila pogled
na Kepo, spet drugič na Komnico. Kakih 50 minut od krmilnice sva prispela na
planino Borovščico/Ferlacher Alm (1497 m) z leseno hiško Joslhüttn in lopo, mizo in
klopema ter pitno vodo in prežo.


Kmalu za planino sta naju presenetila znak
za nevarnost in obvestilo (za nazaj!), da je dostop na cesto (ki sva jo že
prehodila!) od 1. julija do 1. avgusta 2019 prepovedan zaradi nevarnega dela v
gozdu. Midva sva bila tam v soboto, 6. julija, ko niso delali, sploh pa sva
bila »opozorjena« prepozno. Na sedlu Borovščica/Ferlacher Sattel (1500 m, na
zemljevidu 1527 m) takoj zatem so se opozorila ponovila. Kažipotom na tamkajšnjem
križišču je dodano opozorilo, da je pot na Kepo zelo zahtevna,
primerna le za
alpiniste, in da po vzhodnem grebenu ni planinske poti, nekdo pa je pripisal,
da ni markirana (ni mišljena običajna pot 680, po kateri sva se pred leti tudi
midva povzpela na Kepo).
Zapustila sva pot 603 in zavila desno na 679. Takoj je sledilo novo križišče;
na drogu s kažipoti je bila tablica s podatki o lokaciji: Bertahütte HS-Landeplatz (=
heliport) 1515 m ü.d.A. Cesta se je razen
enega spusta
vztrajno vzpenjala, včasih kar strmo. Dobrih 5 minut nad sedlom Borovščica sva zagledala
Bertino kočo/Bertahütte (1527 m – tako tablica in naš zemljevid, avstrijski pa
1567 m). Imenuje se po ženi beljaškega alpinista Hermanna Findenegga,
prvopristopnika na Montaž. Gostov se je kar trlo; na takih »prometnih« krajih
se pogosto sprašujeva, od kod se jemljejo, ko midva ves dan hodiva sama.
Privoščila sva si štrudl s pogledom
na Kepo, prebrala številne kažipote in si ogledala tablo Panoramaweg Südalpen z zemljevidom tamkajšnje etape.
Od koče naj bi bilo do najinega cilja še 40 minut; ostala sva na poti 679. Strma stezica je mimo razpelca odvijugala med bujno
podrastjo po iglastem gozdu. Na štorih ob njej so »čepeli« bolj kupčki kamnov
kot možici. Čez pol ure naju je nemarkiran odsek zapeljal na zob, ki še ni bil
vrh. Sicer se iz načelnih razlogov drživa markacij, a kjer je bližnjic veliko
in so zelo
uhojene, jim včasih nasedeva. Vrnila sva se k zadnji markaciji in se
po slabih 10 minutah znašla na drugem vrhu. Spustila sva se z njega in med
macesni v minutki dosegla naslednjega, pravega (1742 ali 1739 m, kakor vam
drago), s križem seveda. Junija
1973 so ga postavili beljaški varuhi narave. Na njegovih krakih je pisalo: Sei
uns Pflicht / was der Schopfer / erschaffen / zu bewahren. Domnevam, da je
sporočilo tako: Bodi naša dolžnost ohranjati, kar je Stvarnik ustvaril. Okrog
križa, klopce z vrezano letnico 2003
in vpisne skrinjice so cveteli
alpski šetrajniki. Pogled na Kepo je bil prav lep,
tudi na Plevelnike (Visoki Kurjek)/Bärenkogel in Gubno/Hühnerkogel levo od nje, Baško jezero/Faaker See v dolini je bilo že bolj
zamegljeno, za silo sva razločila Bleščečo, od Julijcev in drugih oddaljenih
gora pa nisva imela prav dosti. Za nama sta prišla na vrh Luka in mamica v
sandalih, z njima pa psiček, ki je obupano iskal senco, a je ni našel oziroma
je bila vsaka premajhna zanj. Mamica se je posvetila telefonu in otrok je sam
blodil po vrhu. Kar odšla sva.















Od zadnje markacije sva strmela čez široko podrto pobočje in na drugi strani niti z daljnogledom nisva našla nobenega sledu o nadaljevanju poti, zato sva poklicala 112. Sicer sva vedela, kje sva, in nisva potrebovala pomoči, le izvedeti sva hotela, kaj je s potjo, ki se je – dotlej dobro markirana – kar končala. Skrbelo naju je,

S sedla sva se v 10 minutah vrnila na cesto. Pri studencu sva si natočila vode, saj je bila pred nama še dolga pot. Pri koči na Bleščeči ob pol osmih zvečer seveda ni bilo nikogar. Do Čemernice naj bi bilo uro in četrt hoda. Med spuščanjem pod Arihovo pečjo, kjer sva se prejšnjikrat vzpenjala, sva šele zdaj dodobra občutila, kako strma je tam pot 679. Do Čemernice sva »pribrzela« v 55 minutah. Skozi gozd, v katerem sva zadnjič parkirala, sva se napotila proti Podrožci. V bližini preže sva videla srno, ki je stekla s travnika v gozd. Srečala sva gospo s psom in se z njo pomenila po naše; povedala je, da imava do avta še kake 4 km in da bova tam »v pol ure, saj je navzdol«. Tako hitra pa nisva, sploh ne po 10 urah hoje! Pot skozi Čemernico in Hodnino/Kanin nama je vzela dobrih 15 minut. Asfalt naju je ubijal, zato bi bila štopala, če bi bila imela koga, ampak ves ta čas ni nihče pripeljal v najino smer ‒ očitno hodiva, ne le koder nihče ne hodi, ampak tudi koder se nihče ne vozi.
Ko sva prišla do avtoceste in sva hotela nadaljevati pod njo, naju je domačin preusmeril desno ob njej. Pri naslednjem nadvozu sva zavila desno in po
20 minutah prikorakala na mejni prehod ob karavanškem predoru. Čeprav po tistem
območju ne bi bila smela hoditi, sva zakoračila k prvemu cariniku in možak je
bil prav prijazen. Silno je premišljeval in nazadnje sklenil, da bo še
najzanesljiveje, če se vrneva k nadvozu in greva čezenj – čeprav bo dolga, je
priznal. To sva vedela, zato sva tudi prišla k mejnemu prehodu, saj sva imela avto
čisto blizu njega. Žal se je upanje, da bova nekako »prečkala« avtocesto,
izjalovilo in čakala naju je še debela ura ceste skozi Svatne/Schlatten. Še
dvakrat sva morala vprašati za pot. Dobro, da je Kraftwerk blizu gostilne Matschnig, ki jo vsi poznajo (elektrarne
ne). Pri Mačniku sva zavila levo, se spustila, se povzpela čez hrib in zavila
desno. Končno sva prepoznala čedni dvorec, mimo katerega sva se zjutraj peljala
proti izhodišču, prepričana, da si ga bova ogledala nazaj grede, ne vedoč, da
se bova vračala že v temi in bova že preutrujena za vsakršne »dodatke«. Pot so
nama prekrižali mama srna in dva mladička. Ko se je cesta že res preveč vlekla,
naju je pomiril kažipot, po katerem je bilo do male elektrarne le še 5 minut.
Tedaj sva začutila prve dežne kaplje.
»Na terenu« sva bila skoraj 12 ur in pol, za
nama je bilo 10 ur čiste hoje. Ko se je začelo mračiti, sva nehala
fotografirati, do avta pa sva prišla že v temi. Imeniten trening za pot okrog
Civette.
Ni komentarjev:
Objavite komentar