Zjutraj sem nekaj
časa še čakal napovedano sonce, potem pa sem se trdovratni megli navkljub
odpeljal do priljubljanske Lavrice, kjer sem brez težav parkiral pred novim naseljem nizkih blokov in vrstnih hiš Ob potoku
(mišljen je potok Prošca, nekdaj Grivka) na začetku Ogrinove ulice (S
45.998598, V 14.559357). Peš sem se moral malenkost vrniti do odcepa Šeparjeve
poti z Jagrove ulice, kjer je kozolček z razlagalno tablo označeval začetek Čemšeniške grajske poti. Za
nekaj hišami (zadnja s št. 12) se je asfaltna uličica spremenila v širok in
udoben kolovoz. Ko se je ta po Šeparjevem hribu pognal v strmino, so se
pojavile tudi prve oznake za izbrano
pot – rumeno-zeleni krožci, ponekod narisani kot sončece z zelenimi žarki.
Skozi mešani gozd sem v samo 10 minutah dospel na čistino pod daljnovodom
Ljubljana‒Divača. Tamkajšnja razlagalna
tabla je opisovala razgled proti severu (domala celotna nekdanja župa z
Molnikom na vrhu) in jugu (Ljubljansko barje s Krimom in Mokrcem v ozadju). Še
dobro, kajti meni se je ponujala zgolj nepredirna meglena sivina. Dve novi
tabli, ki sta
pripovedovali o živalstvu v gozdu, sta me pričakali malo naprej.
Prva se je posvečala srnjadi, pri drugi, ki je razlagala, da divji ali poljski
zajec ljubi področja z malo padavinami, pa je postal kolovoz kot nalašč še
posebej moker in blaten. Na delu med tablama je razcep, kjer je pravi desni kolovoz. Kakih 20 minut za
daljnovodom je klopca že ponujala
prvo priložnost za
počitek. Naprej se je kolovoz zožil v stezo, ki se je
razdelila v dva neoznačena kraka.
Mislim, da oba vodita k istemu cilju, a jaz sem izbral desnega, za spoznanje
bolj uhojenega. V nekaj minutah me je pripeljal na ovinek ozke asfaltne ceste,
kjer me je kažipot Dvorec Lisičje usmeril levo nanjo. Skozi meglo sem bolj
slutil kot videl travnike, njive in prve hiše naselja Lanišče. Na naslednjem
križišču pri hiši Lanišče 28 je treba spet desno. Še nekaj korakov in četrt ure
za klopco sem stal pred hrbtno stranjo
omenjenega dvorca.



Od dvorca je
asfaltna cesta zavijugala navzdol čez travnike. Ob prvem »zaresnem« desnem
ovinku sta spet stala klop in kažipot Molnik, ki me je opozoril na levi makadamski odcep. Pot se je hitro
spustila k dolenjski avtocesti, zavila po nadvozu čeznjo in se po drugi strani
ponovno vzpela levo proti gozdu. Ko so leta
1989 gradili ta avtocestni odsek, so se projektanti odločili, da bodo zaradi peščene geološke sestave namesto
zgraditve predora raje podrli pol hriba. Rečeno ‒ storjeno. Tako je nastal
menda največji cestni usek v
Sloveniji, ki pa sem ga zaradi megle komaj videl, zato je fotografija pet dni mlajša.



Vrh Molnika
(582 m) je najvišja točka Čemšeniške grajske poti. Čeprav je nerazgleden, je
priljubljena izletniška točka. Zato stoji na njem kopica miz in klopi,
pohodniki pa so to soboto nanj prihajali iz vseh smeri: poleg iz moje še
naravnost z Orel in iz Šentpavla. Že dolgo je Molnik znan tudi arheologom,
ki
so na njem v zadnjih desetletjih prejšnjega stoletja sistematično raziskovali
ostanke utrjenega naselja in grobov iz starejše železne dobe (8.‒4. stoletja
pr. n. š.). Med najdenimi predmeti je najbolj cenjena bronasta pasna spona s prizorom lova, ki jo je
mogoče videti v Mestnem muzeju Ljubljana. Sam sem na zahodnem pobočju nekaj
deset metrov pod vrhom poiskal ploščo,
ki spominja na tamkajšnje delovanje prve slovenske partizanske enote Molniške
čete leta 1941.
Z
vrha bi se lahko spustil naravnost proti Orlam. Toda sklenil sem se držati
navodil iz spletnega vodnika Gremo na pot, zato sem se vrnil k že omenjeni
klopci, kjer sem gor grede dosegel prečni kolovoz. Od nje sem nadaljeval
naravnost oziroma desno navzdol. Že znanim oznakam so se pridružile še
rumene puščice Jakobove poti.
Ob priliki sem pobral primerno palico, saj naj bi
ob poti kmalu naletel na »grmado«, ki jo gradijo pohodniki v spomin na kmeta,
ki so ga tam napadli razbojniki. Denarja od prodanega vola sicer niso dobili,
ker ga je prej predal hčeri, ki je šla po varnejši poti, a kmet je »srečanje«
vseeno plačal z življenjem. Ob poti sem opazil le zelo skromen kupček vejevja, ki ni bil prav nič
podoben »grmadi«. Kolikor se spominjam najinega potepanja po teh koncih pred
tremi leti, raste bolj prepričljiva »grmada« ob sosednji poti. A saj je tako in
tako vse skupaj le legenda. Po robu globokega opuščenega peskokopa sem v dobre pol ure dosegel preval Roje med Lavrico in
Sostrim, kjer sem spet stopil na trd asfalt.
Po
cesti sem nadaljeval proti Orlam.
Pod prvimi hišami stoji na travniku spomenik
zaključnim bojem za osvoboditev Ljubljane 7. in 8. maja 1945, v katerem je
padlo 72 partizanov. Lepo znamenje je delo arhitektov Justina Bevka in Janeza
Suhadolca. Cesta se zložno vzpenja skozi
vas, ki je danes znana po gojenju češenj in
izdelovanju velikonočnih
butaric. Še več o njej pohodnik izve z velike informacijske table z zemljevidom
in lokalnimi zanimivostmi, ki stoji na razcepu sredi vasi kakih 10 minut više.
Tam sem zavil levo proti Hrastariji (na izletniškem kažipotu je pisalo Sela –
Lavrica). S ceste, ki se je blago spuščala po robu Bajžlovega gozda, se je
odprl lep pogled nazaj na Orle, gole
češnjeve sadovnjake pod vasjo in Molnik nad njo. Prve hiše ob cesti so
napovedale zaselek Hrastarijo, kakšne oznake zanj pa nisem opazil. Tamkajšnji
Ranč Orle morebitnim obiskovalcem ponuja možnost jahanja islandskih konj,
srečanje s perujskimi alpakami, ob in v njihovi brunarici pa prostor za
piknik.
Pri
brunarici sem moral streti zame najtrši orientacijski oreh na Čemšeniški
grajski poti. Tik pred njo so kar trije kažipoti kazali desno h kapelici. Seveda sem jo šel pogledat.
Čedno kapelico so leta 1938
postavili domačini v spomin na posestnika Franca Guština, ki se je smrtno
ponesrečil v bližini. Nekdaj
je stala malo niže proti Rudniku, ob gradnji
avtoceste pa so jo prestavili in obnovili. Steza se je nadaljevala, a na srečo
sem vedel, da to ni moja smer. Vrnil sem se k brunarici, kjer je tudi »moj«
kažipot Lavrica kazal desno. Treba bi bilo čez dvorišče mimo otroških igral, a
je nanje pritrjena tablica opozarjala: Privat zemljišče / prepovedan prehod.
Hm, prekršil sem nedotakljivost zasebne lastnine in prepovedi navkljub prečkal
dvorišče. Na drugem koncu me je rumeno-zelena markacija povabila po kolovozu v
gozd.
Pri
razlagalni tabli o navadah lisic bi
moral kar naravnost, kjer bi mimo več kot 120 let starega lesenega znamenja (leta 1990 ga je obnovil znani
lavriški mizar Karel Pirman) malo pred domačijo Eržen dosegel asfaltno Pot na
Debeli hrib. A navdušeno pripovedovanje para domačinov me je zvabilo v levo. V
nekaj minutah sem bil na neizrazitem in neoznačenem vrhu Prečnic (411 m).
Obrnil sem se še bolj levo in se spustil do obsežnega travnika z imenitnim
pogledom na Lavrico. Na njegovem robu se je odraslim v počitek ponujala klop,
otrokom v zabavo pa gugalnici, ena
že kar adrenalinska. Na koncu travniškega roba sem desno vendarle sestopil na
omenjeni asfalt, le nekaj sto metrov niže (pred hišo št. 47).
Po
Poti na Debeli hrib in Babškovi poti sem se v kakih 10 minutah spustil na
Lavrico. Dolenjsko cesto sem dosegel pri Ogrinovi
hiši (št. 327). Konec 18. stoletja je bila to priljubljena Lenčetova
gostilna (po domače pri Gospodcu). Leta 1912 je posest kupil Ivan Ogrin, ki se
je takrat vrnil iz Brazilije.
Premožen kot je bil, je v naslednjih desetletjih
pomembno zaznamoval družbeno in politično življenje kraja. Mimo stare osnovne šole (št. 342; na njej sta plošči v spomin na 50 žrtev druge svetovne
vojne in na uničenje sovražne postojanke) in prizidanega
gasilskega doma – pri obeh je imel spet prste vmes Ogrin – sem se vrnil k avtu.
Za potep s številnimi »raziskovanji« in postanki sem porabil prijetnih pet ur
in pol.
*
Ker mi radovednost ni dala miru, sem se pet dni kasneje odpravil poiskat še ta
spomenik. Da bi preverila stanje svojega kolena, se mi je pridružila Mojca. Parkirala sva pod dvorcem Lisičje (S
45.996241, V 14.586358). Z rahlo
šepavo ženo sva do križišča
z znanim kažipotom potrebovala 20 minut.
Tokrat sva seveda zavila levo. Kar takoj naj povem, da od tu
dalje ni bilo nobenega napotka več, kje naj bi bil spomenik. V četrt ure – malo
gor, malo dol – sva po kolovozu prikolovratila na rob zaraščajočega se travnika. Levo sva med drevjem opazila obrise
objekta, zato sva po skromni stezici zavila k njemu. Izkazal se je za nekakšen
razpadajoč stolp, podoben
transformatorski postaji, vendar z balkonom visoko pod streho. Nisva se mogla
domisliti, čemu bi lahko služil.
Ker
o spomeniku ni bilo ne duha ne sluha, sva zavila desno po makadamski cesti,
kjer se je v daljavi nakazoval naslednji travnik. Pripeljala naju je na prečno
širšo cesto, ki sva jo prepoznala kot tisto, ki vodi mimo opuščenih kamnolomov
in peskokopov iz Sel na Roje oziroma Orle. Ob križišču nama je vzbudil
pozornost skrbno urejen ribnik. Prvotno je bil to le izvir Močilo, a ga je
lastnik zemljišča v veselje mladih in starih zagradil in spremenil v bajer.
Tam sva končno srečala prvo živo dušo. Bila je domačinka, ki je takoj vedela, po katerem spomeniku sprašujeva. Skupaj smo se vrnili do prej omenjenega stolpa. Tudi ona ni vedela, kakšen je bil njegov namen, a povezala ga je z opuščenim rudnikom antracita in črnega premoga Klen - Orle, ki naj bi obratoval v letih 1924–1947 in bil med vojno varno zatočišče domačinov. Le nekaj metrov desno od stolpa se je namreč v šavju skrival nezavarovan rov vanj, natančneje iz njega (glavni izvozni rov). Ker sva bila brez svetilke in je bilo v njem obilo vode, nisva rinila naprej.
Nadaljevali
smo mimo stolpa (prej bi torej morala zaviti levo po makadamski cesti),
obhodili velik travnik, ko pa se je na levi gozd v Klenu končal, smo na
njegovem obronku zagledali spomenik.
S kamnite peterokrake zvezde sva izvedela, da so marca 1943 vaški stražarji tu zverinsko pokončali tri partizanske organizatorje: Zoro
in Lada Majcna ter Janeza Jagra. Spomenik je zasnoval arhitekt Vlasto Kopač,
planincem znan po urbanističnem načrtu za Veliko planino. Čeprav spomenik ne
spada neposredno v Čemšeniško grajsko pot, je opremljen tudi z njeno razlagalno
tablo.
K avtu sva se vrnila po isti poti, celotna iskalna akcija pa nama je vzela komaj slabo poldrugo uro časa.
Tudi zaradi takih »iskalnih akcij« pogrešam hribolazenje in pohodništvo. Upam, da si bo moje koleno »premislilo« in bom spet lahko hodila. Tole poldrugo uro je kar dobro preneslo.
Ni komentarjev:
Objavite komentar