11 februar, 2025

Za praznik na Šmarno goro

Na 8. februar pred 176 leti je umrl France Prešeren, ki – kot je splošno znano – velja za največjega slovenskega pesnika. Prav tako na 8. februar pred 130 leti – kar je manj znano – pa je izšla prva številka Planinskega vestnika. Jani se je odločil, da se bo po svoje spomnil obeh dogodkov. V tisti številki Vestnika ni našel pravega vabila v hribe. Za silo je tako razumel sedemvrstično novičko, da so Piparji prinesli na Šmarno goro novo »spominsko knjigo«. In se je še on odpravil na ta priljubljeni hrib Ljubljančanov pa tudi Prešerna, saj je tam služboval njegov stric Jakob.

 

Po Šmarni gori je speljanih več kot ducat označenih poti. Meni najljubši sta Westrova pot čez Grmado in Mazijeva steza pod njenim grebenom, obe začinjeni s ščepcem adrenalina. Josip Wester (1874–1960) je bil poleg planinca predvsem pomemben šolnik. Je pa tudi veliko pisal o slovenski književnosti, posebej o Antonu Aškercu. Vilko Mazi (1888–1986) velja v prvi vrsti za pionirja slovenske logopedije, a je bil hkrati strasten zaljubljenec v gore, veliko je pisal o njih, snoval pa tudi leposlovne črtice za več časopisov. Poleg tega je znal na pamet celotne Prešernove Poezije. Skratka, tako Wester kot Mazi sta bila planinca in kulturnika ter imata oba svoje poslednje počivališče na ljubljanskih Žalah.



Westrova pot se začne takoj za nekdanjo gostilno Kovač v Vikrčah. Kot ni težko uganiti, je ureditev poti leta 1926 predlagal Wester, ki se je zavzel za »alpiniziranje« dotlej planinsko komaj odkrite Grmade. Naslednje leto je pot že postala stvarnost. Do Kovača sicer vozi mestni avtobus številka 15, a seveda samo ob delavnikih. Tako sem se moral na kulturni praznik zanesti kar na svoj avto. Ker že dolgo časa nisem hodil tam, nisem vedel, ali me čaka parkirišče in kje. Presenečen sem ugotovil, da so Bačnikovi (Vikrče 22a) na svojem zemljišču uredili velikega malo pred Kovačem (S 46.12794, V 14.44524). Seveda so dobrodošli prostovoljni prispevki, na primer dva evra za ves dan.



 

Začetek poti
je 100 m naprej po cesti proti Pirničam. Pravzaprav se tam začneta dve poti, a nemudoma po vstopu v gozd odideta vsaka po svoje: Kovačeva levo in Westrova desno. Na razcepu tudi izvemo, da velja Westrova za zahtevno, in kmalu tudi, da je brez tehničnih varoval. Pot se kar takoj postavi pokonci in na nekaterih mestih skoraj ne gre brez pomoči rok, zato sem moral kar nekajkrat poprijeti za skalo ali se potegniti više s pomočjo drevesa. Po pol ure se je ponudila
priložnost za prvi počitek na klopci. Morda je ta bolj namenjena tistim, ki z desne priplezajo po zelo zahtevni Pogačnikovi poti (tudi zamisel zanjo se je porodila v Westrovi glavi). Skoraj skupaj z njo se mi je pridružila še Pot svobode in me samo malce više spet zapustila v levo (pri tej pa je imel prste vmes Mazi). Za nobeno od teh se nisem menil in sem pridno sopihal v breg. Prvič sem si oddahnil 15 minut nad klopjo, ko sem dosegel Koleno (duhoviteži mu rečejo Babje koleno), nekakšno prelomnico v grebenu Grmade, in strmina se je povsem unesla. No, na tistem mestu sem se tudi prvič naletel na Mazijevo stezo.

 




Pot po grebenu je tako rekoč sprehajalna, manjkajo ji le razgledi. Od Mazijeve steze me je spremljala tudi gozdna učna pot, označena z rumeno-zelenimi markacijami, ki ima vsega skupaj štirinajst postaj. Med njimi je šesta na prvem Grmadinem razgledišču. Za ta del poti sem potreboval še 20 minut. Razgledišče bogati panoramska fotografija pogleda na jug, ki pa ne naredi večjega vtisa, saj na tisti strani ni mogočnejših gora. Pravi vrh (676 m) je nekaj korakov naprej, kjer je prav tako
postavljena klopca, poleg nje pa še skrinjica z vpisno knjigo in žig. Rekel bi, da se večina obiskovalcev zanju ne meni. Po kratkem postanku sem nadaljeval po grebenu in se v četrt ure spustil na Sedlo (573 m) med Grmado in Goro, kamor s severa pripelje tudi Vozna pot. Tam so se pojavili listi s Prešernovimi verzi, pritrjeni na drevesa. Z njih sem razbral, da je zanje poskrbelo društvo Blaž Potočnikova čitalnica iz Šentvida. Za hišo Ledinekovih, ki že debelega pol stoletja skrbijo za gostilno na Gori, sem Vozno pot zapustil v desno in se na vrh (669 m) povzpel mimo kapelice sv. Sobote. Legenda pravi, da je tam sv. Ahacij neko soboto po Marijinem naročilu z ognjem in mečem rešil pribežnike pred Turki.



 

V oblačnem vremenu je pred taborskim obzidjem posedalo manj ljudi kot običajno. Jaz sem stopil v notranjost in navdušen odkril, da je cerkev Roženvenske Matere Božje odprta, saj se je pripravljala za mašo (sicer so ob nedeljah ob 11. uri). Bilo je še ravno dovolj časa, da sem si lahko ogledal njeno baročno okrasje. Najbolj me je
zanimala velika freska na stropu ladijske kupole, ki jo je v letih 1846/47 naslikal Matej Langus. Njen osrednji motiv je Marijino vnebovzetje, med Marijinimi častilci pa je upodobil nekaj resničnih oseb, med njimi sebe. Nekateri želijo v paru v spodnjem krogu desno od orgel videti Franceta Prešerna in Julijo Primic,  a za to razen prijateljstva med pesnikom in slikarjem ni tehtne podlage. Seveda se je na Prešernov dan spodobilo, da sem obiskal še tamkajšnje malo pokopališče, kjer je med šmarnogorskimi duhovniki pokopan tudi njegov stric Jakob. Še lonček vročega čaja in sem se odpravil navzdol.

 

Mimo Antonovega zvončka želja sem se na Sedlo spustil kar po Vozni poti. Pri tem sem ugotovil, da so listi s Prešernovimi pesmimi razporejeni po drevesih ob vsej cesti. Med pohodniki so vzbujali kar nekaj pozornosti. Zdaj pod Sedlom nisem zavil na Grmado, temveč sem stopil naravnost navzdol po Romarski poti. Ob njej je stala še ena kapelica, povezana s kar dvema legendama. Po eni naj bi tam počivala Marija, po drugi pa naj bi tam turški napadalci okameneli. Le od kod vse te
šmarnogorske legende, povezane s Turki, če pa Turkov na Gori v resnici nikoli ni bilo? Že na prvem ovinku sem Romarsko pot zapustil in se spustil desno proti Zgornji Kuhinji in Zatrepu. Ker je na nekaj mestih pot pošteno strma, so pohodnikom v pomoč zasilne stopničke. Z nekaj orientacijskega ugibanja sem v slabe pol ure spuščanja spet naletel na gozdno učno pot, in sicer na stojišče številka 3 z infotablo Vpliv človeka na gozd. Tam sem zagledal kažipot za Mazijevo stezo.


 

 

 

 


Idejni oče tudi te poti je v resnici Wester, a je leta kazalo, da ne bo nikoli dočakala uresničitve, dokler ni po vojni zamisli posvojil Mazi. Takole je sam zapisal v vodničku iz leta 1974: »Krampal sem več let ob koncu zime, ko je bila zemlja na domačem vrtu še pomrznjena, tam gori pa so se že spreletavali zlati citrončki in je prigrevalo božansko sonce. Samo med tednom, ko sem se nadejal, da me nihče ne bo motil, sem vzel s sabo rovnico in kopal, kjer in koliko se mi je pač zahotelo, za kratek čas tako rekoč. Le
oba konca sem pustil nedotaknjena, da bi tako nikomur z Westrove ali s Poti svobode ne lezla v oči.« In je dokopal. Leta 1953 jo pot predal v uporabo in jo posvetil planinski zvezi za njen 60. rojstni dan. Po njej sem se ves čas dvigal, saj sem moral do Westrove premagati dobrih 40 višinskih metrov. Ker je lepo razgledna, je ob njej postavljenih več klopc. Za prvo je pot speljana skozi skalna vrata, ki jim pravijo Aljažev preval (773 m),  nato vodi mimo 4. stojišča gozdne učne poti in se ob drugi klopci razide s Potjo svobode. Bolj ko se je bližala izteku, strmejša je bila. Malo pred koncem sem bil pozoren na skalo, v katero je vklesano posvetilo planinski zvezi. Mnogi trdijo, da je to sploh najlepša pot na Gori. V dobre pol ure sem bil spet na Kolenu in Westrovi poti.











Navzdol mi je šlo po strmini bolj počasi; po pravici povedano, sestop po Westrovi poti ni ravno za ljudi mojih let. A kakorkoli, čez pol ure sem spet varno stal na pločniku ob vznožju Grmade. Medtem se je pokazalo nekaj sonca in šele med potjo k avtu sem zaznal, kako lepo se s ceste vidijo razgibani turnci Grmade, če je drevje golo.

 

Zdaj ko zaradi kolena že toliko časa ne morem hoditi v hribe, niti na Šmarko ne, sta prva verza Prešernove pesmi Šmarna gora tudi moja mantra: »Vi, ki hodite na sveto / Šmarno gôro, blagor vam!«

Ni komentarjev: