Spet me je izdalo koleno, zato bo Jani
očitno kar lep čas hribolazil sam. Za 23. julij se je spričo negotove vremenske
napovedi zadovoljil s skromnim ciljem – Šmarno goro. V dobršni meri ga je k
temu spodbudilo tudi prebiranje mnogo više leteče razprave Matjaža Deržaja Triglav
v upodabljajoči umetnosti od prvih začetkov do 1900, ki pa med drugim
omenja tudi Panoramo s Šmarne gore Marka Pernharta, ki jo hrani Narodna
galerija Slovenije.
Deržaj
piše: »Marko Pernhart (1824–1871) je enkratna osebnost v zgodovini slovenskega
alpskega slikarstva.« Čeprav doma s senčne strani Alp, mislim, da lahko
upravičeno dodam, da je sploh prvi pomemben krajinar slovenskega rodu. Tako kot
je on oral ledino na področju slikarstva, velja na glasbenem področju za
starosto zborovskega poustvarjanja pri nas Matej Hubad (1866–1937).
Doma je bil iz Povodja pri Skaručni, torej je bil skoraj sosed Jakoba Aljaža.
Res sta prijateljevala in družno gojila ljubezen tako do glasbe kot do gora.
Hubadu najbližja je bila seveda Šmarna gora, zato ni čudno, da je leta 1925
nanjo celo markiral pot tako rekoč od svojega doma, danes imenovano
Skaručenska. Ta se mi je zdela za mojo »umetniško« spodbujeno turo kot
naročena.

V
Povodju, kjer se pot začne, ni prav dosti mest za parkiranje. Morda je še
najprimernejše na začetku dovozne ceste k tamkajšnji ribogojnici, kjer sem
pustil avto tudi sam (S 46.139919, V 14.478261). Preden sem se lotil vzpona, sem stopil proti
vasi, saj se je 200 m naprej po cesti v prvi hiši na levi (Povodje 3)
28. avgusta 1866 Hubad rodil. Na to opozarja plošča na pročelju hiše, a če
človek tega ne ve, je za visoko živo mejo ne more niti opaziti. 



Vrnil
sem se k avtu in nadaljeval proti Šmartnu pod Šmarno goro. Onstran nadvoza čez
gorenjsko avtocesto me je pričakal planinski kažipot (321 m), ki je kazal desno v
gozd. Stezica tik ob avtocestni ograji me je v nekaj deset metrih pripeljala na kolovoz in ta
na travnik oziroma preseko pod daljnovodom. Z nje
sem nazaj uzrl cerkev Roženvenske
Matere Božje na Šmarni gori in se čudil, zakaj me pot vodi proč od nje. Ko je čez četrt ure kolovoz naredil
levi ovinek in je čezenj ležalo podrto drevo, sem ga zapustil v desno in se malo naprej znašel pred
dvoumno markacijo na novem kolovozu. Zdelo se mi je, da puščica kaže v levo, kjer
pa je v ščavju
grozilo nadležno malinovje. Vseeno sem poskusil v tisto smer in celo naletel na
obledelega knafelčka, a je bila pot tako slabo prehodna, da sem obrnil. Prava
smer je naprej po kolovozu. Ko je ta na poseki začel zavijati sumljivo desno, sem ga po občutku zapustil v
levo in kmalu med drevjem opazil rdeča kažipota (316 m): nazaj Povodje-Rašica, levo Šmarna gora.
Tam se mi je z desne pridružila neoznačena potka iz Skaručne. 

Močno
koreninasta pot je prehajala v bolj mokroten svet, ki pa je bil v tem sušnem poletju
prepoznaven predvsem po rastlinstvu. In res, 15 minut od prejšnjega pogleda na
uro sem se znašel na bregu kar vodnatega potoka Gračenica. Čezenj me je
popeljala brv, onkraj katere se je pot le obrnila v pravo smer in se začela vsaj
blago
vzpenjati. Tako je razumljivo še enkrat prečkala omenjeno daljnovodno
preseko, tokrat z lovsko prežo na obronku gozda. Kmalu zatem me je presenetila gozdna
cesta. Pogled na zemljevid mi je razkril, da vodi desno v Zavrh in levo v
Šmartno. Vtem me je dohitel možak približno mojih let, poklepetala sva in
nadaljevala skupaj.
Izkazalo se je, da je iz Utika in da je šmarnogorski
mežnar, ki gre pripravit cerkev za mašo. Ko sva čez 10 minut dosegla križišče
štirih kolovozov, mi je pojasnil pomen okrašenega razpelca na drevesu med
kolovoznima krakoma. Postavil ga je njegov znanec, ki se je malo više prevrnil s
traktorjem in nesrečo preživel brez hujših poškodb. Posebne pozornosti vreden
se mu je zdel azulejo, ki ga je znanec kupil med njunim skupnim obiskom Fátime.

Nekaj
minut naprej je steza zavila bolj korenito levo, na kar je opozorila posebej
očitna puščica. Z ovinka se je namreč nadaljevala ožja steza naravnost in širša
desno navzdol; obe tako ali drugače pripeljeta v Zavrh. Še ena podobna puščica
se je pokazala 5 minut naprej. Ta je kazala
desno in naju nekoliko bolj strmo četrt ure od
razpela pripeljala na širšo prečno pot. Nad stičiščem je stal kažipot (510 m),
ki je kazal levo in desno na pridruženo Pot svobode. Zavila sva desno. S poti
se je razkrilo nekaj kratkih razgledov proti Skaručni in Vodicam. Sledil je kakih
15 m dolg strm levi odsek čez skale in korenine, nad katerim naju je
pričakala klopca ob tako imenovanem Turkovem znamenju. Legenda
pravi, da je kapelico postavil Turek, ki je po enem od vojaških vpadov ostal v
Šmartnem in se pokristjanil.

Mislil
sem, da bo moj sopohodnik pri znamenju zavil levo navkreber, a je razložil, da
je tista pot prestrma, in sva družno nadaljevala v bolj blagem vzponu
naravnost. Vendar le še kakšnih 10 minut. Pri naslednjem kažipotu (brez nadmorske
višine) pa je vendarle krenil levo. Toliko sem
ga ustavil, da sem mu povedal, da bom
sam vztrajal naravnost, ker želim dokončati Skaručensko pot. S pomočjo lesenih
»stopnic« sem prestopil električnega pastirja in prečkal prostran travnik pod Sedlom (573
m) med Šmarno goro in Grmado. Z njega se je ponujal lep pogled na nekdanjo
Gorjančevo domačijo. V senci hleva na koncu travnika je ležal
manjši trop ovac. Čez
električnega pastirja so mi spet pomagale »stopnice«. Znašel sem se na Vozni poti ter se po njej
mimo Antonove kapele in zvončka želja slabi dve uri nad izhodiščem povzpel na vrh
(669 m).

Na
vrhu ni posedalo prav veliko ljudi, pa še med tistimi, ki so, se ni nihče menil
za spominsko ploščo Jakobu
Aljažu (1845–1927) na južnem cerkvenem obzidju. Kaj je Aljaž storil za slovensko
planinstvo, najbrž vemo vsi, a ta plošča ga ne časti toliko zaradi tega, temveč
predvsem zaradi njegovih glasbenih zaslug, in jo je dala postaviti Glasbena matica.
Aljaž je rad pel in pel je z lepim tenorjem, zbiral in objavljal je zborovske
pesmi, kar precej pa jih je tudi sam uglasbil. Že kot mlad kaplan v Tržiču je
prvi prevedel znamenito Sveto noč (danes se poje v prevodu Gregorija Pečjaka).
Najbolj je ljubil pesmi Simona Gregorčiča, toda najbolj znana, tako rekoč ponarodela
slovenska planinska himna je njegov Oj, Triglav, moj dom.
Menda je do smrti mislil, da je njeno besedilo pod psevdonimom Slavin napisal
Aleš Ušeničnik, mnogo let kasneje pa se je razkrilo, da je bil to v resici
Matija Zemljič.

No,
mene je, kot rečeno, tokrat na Šmarno goro zvabil Marko Pernhart s
svojo Panoramo s Šmarne gore. To so dejansko
štiri oljne slike v velikosti 84 × 143 cm. Kdaj točno so nastale, ni znano, jih je pa prvič razstavil novembra 1867. Želel
sem jih primerjati z današnjim pogledom z gore. S
pogledom proti zahodu ni bilo
nič, saj se iz bujnega rastja ni videl niti najvišji Triglav. Na sever se je
videlo malo več, a najlepši osrednji del s Kamniško-Savinjskimi Alpami je bil v
oblakih. Zato sem si pomagal z najinim arhivom. Pogleda proti jugozahodu in jugovzhodu nimata
markantnejših gorskih točk, pač pa nazorno razkrivata, kako skokovito je v
zadnjih 150 letih napredovala urbanizacija pokrajine.

Vrniti
sem se namenil po poti vzpona. Toda pri zvončku želja sem onstran Vozne poti v
grmovju zagledal drobno stezico, ki je nisem še nikoli opazil. To je pa že treba
preveriti, kam in kako vodi. Spustil sem se strmo po njej in se
kmalu staknil z nemarkirano potjo s konca ceste. Za skalnim čokom približno na pol poti proti
Turkovemu znamenju sem skrenil levo in 20 minut pod vrhom stopil pred kažipot, kjer sem se zjutraj
poslovil od mežnarja. Do avta sem po že znani poti nato potreboval še dobro
uro. 

Pred
odhodom domov sem stopil še do bližnje Ribogojnice Povodje, saj sem vedel, da
stoji tam spomenik Ivanu Franketu (1841–1927). Za njegove pionirske zasluge pri vzreji sladkovodnih rib so mu ga postavile
slovenske ribiške organizacije. Vendar je bil to le njegov konjiček, poklic pa
slikarstvo. V realističnem slogu je slikal portrete in krajine, a zame najbolj
presenetljive so njegove kitajske vedute. Kitajske? V daljno deželo je
odpotoval leta 1873 na prigovarjanje in za plačilo
padle ruske dvorne dame
Aleksandre Žokovske, ki ji je guvernanta ugrabila »prepovedanega« otroka s
carjevičem Aleksejem. Izsledil ju je ob jezeru Taj nedaleč od Šanghaja. S
pretvezo se je dokopal do dveletnega malčka in se z njim po treh mesecih srečno
vrnil v Benetke. Trenutno ribogojnico, staro častitljivih 75
let, sicer obnavljajo, a obratuje, ribam pa z novim najemnikom delajo družbo jeleni.
Ni komentarjev:
Objavite komentar