Zadnjo oktobrsko soboto sva si
privoščila koncert na krminskem festivalu (Jazz & Wine of Peace Festival, Cormòns 2014). V takih primerih
prenočujeva na naši strani, tokrat pri Bužinelu na Plešivem. V Brdih
tako in tako vsi pridelujejo vino, Bužinelovim pa se je doslej edinim na
Primorskem posrečilo pridelati ledeno. Preden sva se odpeljala čez mejo
poslušat prikupno džezovsko pevko Jun San Na, sva se sprehodila po vasi. Vsepovsod že
obrani vinogradi, bogato obloženi kakiji, grmički rožmarina.
Naslednje jutro sva se odpeljala na Hum
in parkirala pod pavlovnijo (Paulownia tomentosa; zdaj že veste, da mi take
stvari pove Alenka)
pri zadružnem domu. Ob parkirišču stoji tabla z zemljevidom poti, ki sem jo
izbrala; po eni izmed starih sort češenj se imenuje Karnjuka. Dolga je 11 km in
naj bi jo prehodili v treh urah in pol. Kažipot s številko 9 naju je usmeril na ozko asfaltno cesto
med škarpama. Tudi ta pot je – tako kot Trcinka,
ki sva jo že prehodila – markirana samo v eno smer.


S parkirišča sva se odpravila po
polovično zabetoniranem kolovozu. Vodile so naju belo-rumene markacije. Povzpela
sva se med vinograde. Če sva se ozrla, sva lepo videla Gonjače
z razglednim stolpom in druge briške vasi. Za Goranjim Humom je šlo kratek čas
po kolovozu, potem pa spet po asfaltu. Sprehod med sončnimi vinogradi in
sadovnjaki je bil nadvse prijeten. Izmed zelenih listov so žarela granatna
jabolka. Ta del Huma se imenuje Na Vrhu. Kmalu za ogrado s konji naju je
kažipot napotil levo. Ko je bilo asfalta naposled konec, sva stala na razcepu
kolovozov; Karnjuka se je nadaljevala po desnem kraku. Na levi sta se zvrstila
griča Počivalo in Špik. Prvega sva komaj opazila, drugi pa se nama je zdel kar
slikovit. Šele ko sva se mu približala in se ozrla, se je pokazalo tudi
Počivalo.

Na vseh razcepih so kažipoti,
markacije pa niso zelo pogoste in zaradi barve večkrat tudi ne posebno opazne.
Včasih je kaka rumena črta tudi na tleh. Začela sva se spuščati; markacija na
zračniku naju je usmerila desno okrog kupa zemlje (morda zajetja), v katerem
tiči. Velika mizasta skala in klopca na drugi strani najbrž služita za počitek
med delom v vinogradu.


Kolovoz navzdol je bil sila razrit
in skalnat. Ko se je na koncu vinograda zravnal, nama je kažipot pokazal levo v
zaraščen gozd. Takrat še nisva vedela, da je to uvod v nepričakovane
orientacijske težave. Po nekaj tavanja se je »pot« končala in izkazalo se je,
da kažipot ne kaže v pravo smer; v resnici je treba zaviti še bolj levo, ob
vinogradu. Po nekaj minutah sva se ustavila pri naslednjem kažipotu, ki je odločno
kazal desno v gozd, kjer pa skozi gosto podrast ni bilo prehoda in je najine poskuse
hitro ustavilo trnje. Nadaljevala sva po dotedanjem kolovozu, na katerem so bili
razločni sledovi srnic, in čez čas desno pod njim opazila še enega. Spustila
sva se tja, misleč, da se bova po njem vrnila pod omenjeni kažipot in odkrila
pot. Zaman, spet naju je zaustavila neprehodna goščava. Vrnila sva se in se pri
kažipotu vendarle nekako prebila v notranjost gozda. Tam ni bilo niti sledu o
kaki poti. Obrnila sva se proti jugovzhodu (uporabila sva kompas, da bi se znala
vrniti, če nama ne bi uspelo) in čez kako minuto zagledala pot pod kamnito
škarpo. Z desne je od zgoraj pošev po pobočju pritekla široka razdrapana steza
ali celo kolovoz in ob njenem izteku na pot, ki sva jo pravkar odkrila, sva
zagledala markacijo. Usmerila naju je levo.
Precej zanemarjena pot naju je po
dobrih 10 minutah pripeljala do zaselka, kjer se začne asfaltna cesta. Možak iz
prve hiše naju je z očitno radovednostjo zaslišal, kako sva prišla do tja in
ali je bilo kaj robidovja. Povedal je, da se lastnik gozda ne strinja s
pohodniško potjo in da so se pred časom kolesarji, ki so se spuščali po njej,
pritoževali nad prebodenimi zračnicami. Lahko razumem, da na svojem svetu ne
mara kolesarjev, pešci pa mu najbrž niso delali škode. Skrbniki poti bi se bili
morali tako ali drugače pogoditi z njim ali pa jo speljati drugje. Pripeljati
pohodnika do kažipota, ki kaže »nikamor«, vsaj posebno prijazno ni. Po asfaltni cesti sva med travniki,
vinogradi in sadovnjaki odvijugala v dolino. Na desni je pod Sabotinom tičala
vasica Podsabotin.
Po mostu čez Pevmico sva stopila na glavno cesto
Kojsko-Solkan in nadaljevala levo po njej. Zapustila sva jo pred domom
starejših in se povzpela na slab kolovoz. Z njega sva takoj zavila levo na
drugega, lapornatega in zelo razdejanega. Postal je tudi precej skalnat,
imeniten izziv za udeležence 20. mednarodnega srečanja terenskih vozil, ki ga
je prav ta dan organiziral Jeep Club
Brda. V valovih so naju prehitevali terenci, enoprostorci, štirikolesniki. Kakih
20 minut nad domom v bližini nekaj hiš je postal kolovoz dosti lepši, z leve od
spodaj pa je pritekel še eden, slabši. Zavila sva čezenj in se na drugi strani
povzpela za kažipotom v breg. Ko sva nad križiščem malicala, sva z olajšanjem
ugotovila, da se »dirka« nadaljuje po spodnjem kolovozu, le eno vozilo se je
zmotilo, a sva ga brž z veseljem preusmerila na pravo pot.

Po nekaj
minutah vzpona sva pri bogato obloženi nešplji prispela v zaselek Dol, kjer
obnavljajo domačijo Podsabotin 21. Več kot obnavljajo, kajti kaže, da bo
nastalo nekaj imenitnega. Ker ni bilo videti ne markacij ne kažipota, sva bila
nekoliko v zadregi, kam naprej. Odločila sva se za kamnito stezo, ki se je zložno
vzpenjala levo nad domačijo v gozd, in šele čez čas zagledala na tleh rumeno
črto. Mimo oljk, trte, sadnih dreves in celo palme pri domačiji na desnem bregu
sva prišla do lokve, po kateri se zaselek imenuje Mlaka. Na bližnji gozdni cesti
naju je pričakal kažipot desno, na levi pa je bila na nekem drevesu Knafelčeva markacija. Zavila sva za
kažipotom v gozd in tudi to smer so označevali knafelčki; zdaj sva hodila po
planinski poti na Sabotin. Na razcepu sva na drevesu za planinskima kažipotoma
opazila bledo rumeno piko in prav tako puščico desno. Le kakih 40 m sva še šla
po poti na Sabotin, nato pa pri kažipotu
Karnjuka 9 zavila levo na travnat
kolovoz. Srečala sva domačina, ki je ime najine poti naglašal Kárnjuka. Svetoval
nama je, naj jo ubereva mimo lovske koče, da bova manj hodila po cestah, od
koče pa se menda tudi lepo vidi Krn. Mikavno, a midva sva pač hotela prehoditi
Karnjuko.
Strmi kolovoz je začel zavijati
rahlo v desno, gozd se je zgostil in dosegla sva asfaltno cesto. Kažipot naju
je usmeril levo nanjo. Rahlo sva se spuščala in prehitelo naju je kaj precej
avtomobilov, tudi udeležencev srečanja terenskih vozil, ki sva jih zlahka
ločila od »normalnih«: terenci so bili od koles do streh blatni (pokroviteljica
srečanja bi bila s pridom kaka avtopralnica). Po rahlem vzponu sva na desnem
ovinku, kjer nastaja nova (gozdna?) cesta, zavila levo z asfalta. Po betonskem
cestišču sva se spustila mimo antene in na levi se nama je odprl pogled na
Sveto goro in Sabotin.


Skozi borov gozdiček s skladovnicami
drv sva prikorakala v Brestje. Pred prvimi hišami sta se ob vinogradu bleščali dve
jekleni cisterni. Klet na prostem? Ob vodnjaku pred apartmaji Valentina stoji
kažipot nazaj Sabotin briška pot 1h 45'.
Velike, imenitne hiše, a tudi razpadajoče. Markacije so izginile in ko je cesta
že zunaj naselja napravila oster desni ovinek, sva se spet znašla med hišami. Zavila
sva levo in na škarpi se je prikazala markacija. Očitno sva se nekje v vasi
»izgubila«. Markirana cesta naju je pripeljala v drugi del Brestja, v zaselek
Figovica. Na zdelani rojstni hiši Jožeta Peršolje - Filipa (Brestje 22) je spominska
plošča, na kateri piše, da je utonil v Soči (po Primorskem slovenskem
biografskem leksikonu je utonil na poti na konferenco KPS za Slovensko
Primorsko), Goriški panterji pa trdijo, da so ga likvidirali na ukaz Vojske
državne varnosti, »podaljšane roke srbskega unitarizma«. Cesta teče zelo
naokoli. Asfalt je bil popolnoma nov in pod Kojskim, kjer se je prenova
cestišča končala, je bilo očitno, da je bila res potrebna.

Kmalu za križiščem sredi Kojskega
sva sledila kažipotu nasproti hiše št. 22 po ozki asfaltni cesti in nato po kolovozu navzgor.
Namesto pričakovanega vzpona k cerkvi sva se začela spuščati. Markacije so bile
slabe. Na desni v daljavi sva videla morje in potem na levi oba dela Brestja.
Cerkev je ostajala za nama. Pri veliki rumeni hiši št. 80 in vodnjaku sva
zavila desno in se povzpela mimo kapelic križevega pota na razgleden grič k
cerkvi sv. Križa iz okoli leta 1500. Menda se je temu kraju nekoč reklo Sveti Križ na jezeru (pod njim
izvira več studencev ‒ na eni strani Pevmica in na drugi Birša ter njuni
pritoki). V 16. stoletju so zaradi turških vpadov na griču zgradili tabor s štirimi
trdnjavskimi stolpi. Med francosko zasedbo so bili uničeni trije, četrti pa je
današnji cerkveni zvonik. Še vedno ga krasijo kamniti zobci na vrhu, gibelinske
cine. Umetnostnih spomenikov v notranjosti žal nisva videla. Poleg cerkve stoji
nizek okrogel stolp. Na pokopališču je grob zborovodje in glasbenega pedagoga
Srečka Kumarja (1888‒1954).



Za cerkvijo sva našla markacije,
torej sva jih spet nekje zgrešila. Spustila sva se nazaj mimo kapelic križevega
pota in zavila desno, še vedno mimo kapelic, ter se vrnila na glavno cesto
skozi vas. Mimo spomenika Srečku Kumarju sva se sprehodila še do cerkve
Marijinega vnebovzetja; prvotno gotska cerkev je bila barokizirane v drugi
polovici 18. stoletja. Na župnišču poleg nje je sončna ura, delo nekdanjega
kojščanskega duhovnika Ferjančiča. Od nekoč najlepšega in največjega briškega gradu iz leta 1594, ki je
bil v 18. stoletju središče goriške kulture in sedež sodne oblasti v Brdih, ni
ostalo skoraj nič. Na pročelju velike stavbe, v kateri je zasebna ambulanta, sta
plošči v spomin na delovanje VOS in na partizanskega župnika Edvarda Ferjančiča
- Tarasa (1898‒1957). Ko sem ju slikala, me je skozi podstrešno okno opazoval
radoveden kuža. Nadaljevala sva naprej po glavni cesti in za hišo št. 14 zavila
levo na kolovoz. Sledila sva mu desno in pod cesto odkrila ostanek 300-metrskega predora ozkotirne železnice, ki priča
o strateškem pomenu kraja v prvi svetovni vojni. Vhod v predor je zaprt. Ta
kraj se imenuje Na Kalehih. Ne bi ga bila našla, če nama poti ne bi bil opisal
»priseljeni domačin«, ki pa nama (seveda) ni znal razložiti, kaj pomeni to ime.

Zdaj naju je čakala le še
vrnitev na Hum. Spotoma sva dognala, kje sva zgrešila pot k sv. Križu. Kakih 5
minut od hiše št. 22 sva zavila desno pri rdeči »packi« na drevesu, čeprav to
ni bila ravno markacija, sploh pa ne belo-rumena. Strma kamnita potka z ograjo
na desni naju v dveh minutah pripeljala za cerkev (prej sva po »daljšnici«
potrebovali kar 20 minut). Spodaj pri vodnjaku sva prišla spet na glavno cesto.
Po zemljevidu s table na začetku poti naj bi jo prečkala, a to »v resničnem
svetu« ne gre. Zato sva zavila levo in čez čas na škarpi končno zagledala
markacijo. Kažipot naju je poslal desno s ceste. Po strmem spustu čez travnik
in skozi ozek pas gozda sva spet stopila na asfalt, tokrat že na Humu. Pogled s
parkirišča na vinograde, ki so žareli v poznopopoldanskem soncu, je bil prelep.

Na spletu so naštete glavne
točke poti; nekaterih med njimi nisva našla ali opazila in jih ni na
zemljevidu, tudi na tabli ob začetku poti ne: hiša Rovanca, Kucelj, Stegaršče
(na zemljevidu in v Atlasu Slovenije Šteharšče?) in Ančilo (to je čisto drugje,
severno od Gonjač). Kljub temu je bila bera »karnjuk« prav lepa in spodbudna ‒
naslednjič se bova lotila kake druge izmed preostalih sedmih briških »sort«.
Ni komentarjev:
Objavite komentar